Čo so starými pneumatikami?
Letná pneumatika je podľa zákona opotrebovaná vo chvíli, keď hĺbka jej dezénu klesne na 1,6 mm. Potom nezostáva, než si na internete objednať nové pneumatiky a prezuť. Kam ale so starými opotrebovanými pneumatikami? A čo sa s nimi potom deje?
Nech už jazdíte na gumách Barum alebo Hankook, musíte podľa zákona svoje staré pneumatiky odovzdať naspäť distributorovi. Ten má totiž povinnosť prijímať všetky typy pneumatík bez ohľadu na ich značku. Výrobcovia pneumatík sú navyše zo zákona povinní odoberať časť predaných pneumatík, odpovedajúcu ich podielu na trhu. Kam putujú pneumatiky potom?
Niektoré pneumatiky sa po úprave (tzv. protektorovaní) znova vrátia na kolesá áut. Protektorovanie spočíva v oškrabaní zbytku behúňa a bočnice a v nanesení novej pryže na zachovanú kostru pneumatiky. Takto obnovená pneumatika má takú istú kvalitu ako úplne nová. Staré pneumatiky sú tiež s obľubou využívané ako preliezačky alebo hojdačky na detských ihriskách.
Pokiaľ sa pre pneumatiky ako také nenájde ďalšie využitie, sú zrecyklované a materiál je použitý inde. Kovové súčiastky idú naspäť do hutí, pryž sa pridáva do asfaltu (gumoasfalt), tvoria sa z nej výrobky ako sú protihlukové steny či tesnenie a malá časť skončí aj v novo vyrábaných pneumatikách.
Určite si spomínate na horiacu skládku pneumatík zo seriálu Simpsonovi. Pravdou je, že pneumatiky skutočně veľmi dobre horia. Pálenie pneumatík je ale veľmi nešťastný spôsob, ako sa ich zbaviť. Sú totiž tvorené celým radom syntetických látok, ktoré sa pri horení menia na nebezpečné splodiny. Tie potom kontaminujú ovzdušie, pôdu aj vodu. Preto je takéto pálenie pneumatík nebezpečné a rozhodne by ste nič podobné nikdy nemali robiť.
Zdroj: pixabay.com, wikimedia.org